YOGA I SKOLAN, VARFÖR DÅ?
Våra barn är fantastiska! Fulländade, små individer som vi vuxna har potential att ge de allra bästa tänkbara förutsättningar i livet. Barnen ska en dag tillsammans med oss vuxna vara med och forma vårt samhälle och verka för medmänsklighet och samhörighet på planeten. Vi vuxna kan aktivt verka för att främja utvecklingen av barnens personliga värden, ge dem en trygg uppväxt där de i harmoni och balans kan finna sina egna unika uttryck.
Yoga har funnits i österländska länder i tusentals år som ett effektivt sätt att skapa balans i kropp och själ, och den blir nu alltmer populär i västerlandet. Med sina fysiska, mentala, känslomässiga och medmänskliga effekter har yogan mycket att erbjuda oss i väst. Dess medicinska och terapeutiska egenskaper kan främja balans på ett djupt plan där vi når in till oss själva och kan finna vår inre motivation, genom vilken varje individ kan finna styrka, tilltro och energi. Yoga är således en väg till att skapa harmoni, hälsa och välbehag, och i skolans värld på så sätt en värdefull nyckel för att skapa ett långsiktigt, lustfyllt och hållbart lärande för livet. Yoga passar på det sättet väl in i förskola, skola och fritidshem som ett komplement eller alternativ till befintliga hälsofrämjande och självkänslostärkande metoder.
VILKEN YOGAFORM ÄR DETTA?
Utbildningsmaterialet Yoga grundkurs – förskola, skola och fritidshem inspireras av yogans medicinska, psykologiska och terapeutiska effekter som vi finner i bl.a. medicinsk yoga, kundaliniyoga, hatayoga, yinyoga, ayurveda samt traditionell kinesisk medicin. Utbildningsmaterialet bygger också på Själalyfts moderna meditationsteknik som främst syftar till att upptäcka intuitiva signaler via mindfulness samt att hantera våra egna energikvaliteter genom ett samspel mellan intuition och tanke och på så sätt öka positivt tänkande, objektivitet och flexibel förmåga samt flödet av livskraft inom oss.
EVIDENS
Det finns många studier som visar på yogans hälsosamma effekter. Se länken
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ för att komma till en databas med publicerade artiklar om yoga.
ÄR DENNA YOGA RELIGION?
Utbildningsmaterialet Yoga grundkurs – förskola, skola och fritidshem ställer sig helt neutral till religiösa åskådningar.
SKOLLAGENS VÄRDEGRUND
Utbildningsmaterialet Yoga grundkurs – förskola, skola och fritidshem bygger på skollagens värdegrund, genom vilken vi skapar både trygghet och inspiration samt stärker barns motivation och tilltro till sin egen förmåga. Utbildningsmaterialet har filosofin att vi alla är unika och har samma värde inuti, och att vi genom att lyssna till det som är sant och äkta inom oss kan åstadkomma ökad hälsa både fysiskt, psykiskt och mentalt samt öka vår medmänsklighet, samhörighet, förståelse, empati, energi, flexibilitet, självkänsla och kreativa lust.
HUR SER BEHOVET UT?
På många ställen har vi en belastande ohälsa och stressproblematik i skola och barnomsorg, för både barn, elever och personal. Vi kan antyda en allmän trend där sjukskrivningar bland personal är vanlig och ordination av antidepressiva preparat och sömntabletter skrivs ut till allt yngre barn. Samtidigt kan studieresultaten tendera att visa på anmärkningsvärt låga nivåer. Vad beror detta på? Är neddragningar i personaltäthet, större barngrupper och trängre lokaler en bidragande orsak? Är medvetet ökade fokus på ämneskunskaper en anledning, vilket får till följd att värdegrundsfrågorna får allt mindre utrymme? Är kravnivåerna för högt ställda på både personal och elever? Behovet av hälsobefrämjande metoder är stort i skolans värld idag.
VAD ÄR YOGA?
Yoga är gymnastik och andningsteknik i ett. Vi lyssnar till och känner in den egna kroppen, våra tankar, våra känslor och vår intuition samtidigt som vi rör på oss. Yoga är således att möta oss själva och stärka oss själva inifrån, både fysiskt, psykiskt och intuitivt. Ett helt yogapass innehåller delarna meditation, andning, gymnastik samt muskulär och mental avslappning. Yoga sägs vara 99% praktik och 1% teori och vi kan aldrig bli fullärda i yoga. Yoga är istället en fortgående process att förhålla oss till livet och våra inre processer. Vill vi utveckla yogan i barngruppen på bästa sätt är vårt eget yogautövande betydelsefullt därför att vi lär oss bäst genom att själva praktisera yoga
VAD ÄR INTUITION?
Intuition är vår inre visdom, vår magkänsla eller inre röst som är unik för var och en av oss. Den är en sann källa av inre visshet som går bortom logik och evidens. Genom att ha ett samspel mellan intuition och tanke kan vi stå mer objektiva, trygga och flexibla i vardagens beslut och tolka omvärldens situationer med ett större inre lugn. I yogan ökar vi kontakten med vår intuition så att vi kan använda oss av den för att erhålla hälsa på ett helhetsplan.
VAD ÄR MEDITATION?
Meditation är en metod där vi stillar sinnet och lär oss lyssna till vår intuition. Metoden genomförs genom att fokusera vårt medvetande bortanför tanken, t.ex. genom att fokusera blicken på en stilla punkt, lyssna till harmoniska ljud, sjunga en enformig, upprepande melodi eller som presenteras här i kompendiet: att aktivt hantera vår inre kraft. I meditation kan vi också lära oss att tolka våra inre signalers symbolik, s.k. Insiktsmeditation. (Utbildning i Insiktsmeditation kan väljas till som en fördjupning av Yoga grundkurs – förskola, skola och fritidshem.)
YOGANS EFFEKTER
Yogan ger mängder av positiva effekter både fysiskt, mentalt och medmänskligt, vilka alla är av vikt för att vi ska kunna släppa krav och stress som trycker på oss från samhället och inifrån oss själva:
ANDNING OCH STRESS
Grunden i yogan är den djupa andningen. Det är genom andningen som yoga blir yoga, och genom den som vi når fram till en djup avslappning vilken löser spänningar och inre konflikter och på så sätt ökar flödet i kroppen. Andningen stärker och balanserar våra nervsystem, påverkar vår ämnesomsättning och hormonbalans samt ökar vår närvaro till att vara medvetet närvarande här och nu på alla plan, både fysiskt, psykiskt och intuitivt.
Stressen börjar i vårt sinne, alltså i hjärnan. Vi tänker tankar (ofta omedvetna) som gör oss rädda så att kroppen slår igång en kamp- och flyktreaktion och drar igång stresshormonproduktionen. Vårt sympatiska hormonsystem aktiveras. Många funktioner i kroppen ändras av denna hormonrubbning, bl.a. stannar matsmältningen av, men främst är det andningen som påverkas och som förvärrar stressen ytterligare. När vi tänker oroande, skrämmande tankar så ökar andningen och vi får en ytlig andning som stimulerar till fler oroliga tankar och därmed mer stress. Men andningen kan också hjälpa att lugna stressen. Om vi medvetet har en djup och lugn andning minskar flödet av tankar och vårt parasympatiska nervsystem, lugn- och ro-sytemet, aktiveras, vilket drar igång produktionen av lugn- och rohormoner i kroppen istället. Samtidigt bromsas det sympatiska nervsystemets produktion av stresshormoner. Andningen är således ett av de mest kraftfulla redskap för att motverka stress och skapa harmoni i kroppen och sinnet. Några långa och djupa andetag i en kort yogapaus som inslag i vardagen kan göra att vi upplever en stressig situation mer klar. Därmed kan vi stå mer lugna och objektiva när vi andas djupt och lugnt.
FYSISKA EFFEKTER
Yogan har också många fysiska effekter och används därför med fördel både som friskvård och rehabilitering. Genom att röra oss samtidigt som vi djupandas löser vi upp fysiska spänningar i kroppen som bildas t.ex. när vi sitter still, tänker negativa tankar, känner obehagliga känslor eller upplever stress. Vi får genom yogan igång blodcirkulation, lymfcirkulation och ökar syresättningen av kroppens alla celler. Detta innebär att vi även får mer syre till hjärnan så att vi kan tänka bättre. Vi tränar vår kondition, uthållighet, motorik, kroppskännedom, styrka, balans och smidighet i kroppens alla muskler och leder. Den ökade cirkulationen och avspänningen hjälper till att reducera värk. Matsmältningen gynnas tack vare det parasympatiska nervsystemets ökade aktivitet och hjärtat tränas lugnt och försiktigt. Vi öppnar upp bröstkorg och axlar så att vi får ett större andetag och förbättrar hållningen. Vi balanserar genom yogan också upp musklerna på framsidan och baksidan av kroppen så att vi får en fysisk muskulär balans, och vi stärker bålstabiliteten vilken avlastar tryck på t.ex. ländryggen. Vi tränar också genom finkänsliga små rörelser alla de små muskler i kroppen som är så viktiga för att ha en stark och väl fungerande kropp.
MENTALA OCH KÄNSLOMÄSSIGA EFFEKTER
Tankens kraft visar sig betyda allt mer för vårt välbefinnande. Positiva tankar verkar helt klart leda till en bättre hälsa. Detta är ett aktuellt ämne som det forskas mycket kring idag. Yogan påverkar våra tankar och känslor genom andningen och ger mental närvaro och ökad koncentrationsförmåga. Den mentala närvaron ger oss kvalitéer av insikt, tålamod och styrka genom att vi lyssnar inåt och blir mer lyhörda för de tankar vi tänker. Yogan balanserar våra båda hjärnhalvor, den vänstra logiska, med den högra intuitiva, vilket får effekten att det blir lättare att tänka och minnas. Tack vare bättre koncentrationsförmåga blir vi också bättre på att lyssna på det som händer och sägs runt omkring oss vilket underlättar inlärningssituationen. Genom att upptäcka och lära känna det vi känner och tänker kan vi aktivt lära oss att förändra vårt sätt att tänka så att vi kan tänka fler positiva tankar och känna fler harmoniska känslor och på så sätt bli mer tillfreds med livet och oss själva. I den inre dialogen kan vi också lära oss att ge oss själva ett supportande mentalt och känslomässigt stöd. Yogan ger således bättre självbild, självkontroll, självförtroende och självkänsla och den underlättar för att vi ska kunna fortsätta ha ett närvarande fokus i vardagen efter yogapassets slut.
MEDMÄNSKLIGA EFFEKTER
Yogan erbjuder en aktivitet där vi släpper prestation och jämförelse, utan att tävla med varandra. Här handlar det om att lyssna inåt istället för att prestera i en position. Vi kan således aldrig vara duktiga på yoga genom att visa upp oss. Den som är ”duktigast” på yoga är istället den som är mest inkännande, dvs. som lyssnar mest på sin egen kropp och sina egna tankar och känslor och möter sig själv. Vi kan därför aldrig tävla i yoga, vilket gör yogan till en neutral aktivitet i skolan där alla är lika bra och lika mycket värda. Yogan stärker på så sätt både individen och gruppen och ökar toleransen och acceptansen för att allas unika värden får komma till uttryck så som var och en av oss är.
Genom att vi ökar förståelsen för våra egna tankars och känslors orsak och verkan blir vi mer ödmjuka av yoga. Vi når in till det som är sant och äkta inom var och en av oss och vi utvecklar hållbara värden, vilka på sikt stärker viljan och drivkraften att skapa gott både för oss själva, för varandra, för samhället och planeten vi bor på. Vi kan släppa tvivel på att duga eller känslor av att vara otillräckliga och istället känna stabilitet, trygghet och mod inom oss som gör att vi stärker vårt personliga uttryck. Yogan fördjupar på så sätt relationen mellan vuxna och barn och mellan barnen sinsemellan och underlättar för ett mer produktivt, kreativt och lustfyllt samarbete, vilket i sin tur är viktigt för att vi ska kunna tillgodogöra oss de ämnes- och livskunskaper som förskolan, skolan och fritidshemmen sedan vill förmedla. När vi mår bra och är i balans blir det enklare, lättare och roligare att lära oss nya saker och vi har mer kraft, energi och nyfikenhet att investera i nya projekt.